Kolejny dzień projektu edukacyjnego „Pamięć powstańców w naszej pamięci” za nami. Dzisiaj uczniowie klas ósmych podjęli się niezwykle trudnego zadania jakim jest debata oksfordzka.
Zadaniem debaty była dyskusja nad tezą Powstanie Styczniowe – najdłuższy zryw niepodległościowy epoki porozbiorowej – przyniosło więcej korzyści niż strat, a debatowali jej przeciwnicy oraz obrońcy.. Dyskusji przewodniczyła marszałek, a nad prawidłowym czasem i kolejnością wypowiedzi czuwali sekretarze. Oceny debaty dokonali sędziowie – przedstawiciele uczniów i nauczycieli.
Ten typ debaty pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego. W każdej drużynie występuje czterech mówców, którzy dysponują określonym czasem na przedstawienie swojej argumentacji. Nie jest dopuszczalne zabieranie głosu przez publiczność, jak również wydawanie przez nią werdyktu.
Jak można zauważyć sama forma debaty do najłatwiejszych nie należy, a temat poruszany dzisiaj był niezwykle istotny. Zarówno zwolennicy jak i oponenci tezy wykazali się niezwykłą erudycją oraz wiedzą na temat Powstania Styczniowego i, co niezwykle ważne, ogromną kulturą wypowiedzi.
Gratulujemy pani Beacie Orczyk. Gratulujemy uczniom przygotowanym przez panią Beatę.
Z niecierpliwością czekamy na zapowiedzianą kolejną debatę.
Inf. J. Rzeźwicka
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12