UWAGA - ZMIANA NUMERU TELEFONU - NOWY NUMER DO SEKRETARIATU - ul. M. BRODY 75 612 13 20, ul. BIELSKA 75 612 13 10
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

PROGRAM AKTYWNA TABLICA

PROGRAM AKTYWNA TABLICA

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „AKTYWNA TABLICA"

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W BOLESŁAWCU W ROKU SZKOLNYM 2019/2020



W Szkole Podstawowej nr 4 im. Jana Matejki w Bolesławcu znajduje się 5 pracowni komputerowych. Każda sala lekcyjna wyposażona jest w laptop do dyspozycji nauczyciela. W prawie wszystkich salach znajdują się tablice interaktywne, telewizory, rzutniki bądź zakupione w bieżącym roku szkolnym 3 telewizory interaktywne, w tym 2 z projektu „Aktywna tablica”.

Od wielu lat nauczyciele systematycznie podnoszą swoje kompetencje w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnej. 12% kadry nauczycielskiej ma skończone studia podyplomowe w zakresie nauczania informatyki. Od wielu lat nauczyciele systematycznie biorą udział w szkoleniach z zakresu TIK. Tylko w bieżącym roku szkolnym 43 nauczycieli odbyło przynajmniej 1 szkolenie a kilku z nich więcej niż jedno. Kilkunastu nauczycieli brało udział w projekcie rozwijającym kompetencje informacyjno -komunikacyjne pt. "Lekcja:Enter".

W ramach realizacji zadań Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica” w Szkole Podstawowej nr 4 w Bolesławcu zorganizowano następujące działania:

  • zamontowano 2 interaktywne monitory w salach 110 i 302 – wrzesień 2019r.,

  • przeprowadzono dla nauczycieli e-szkolenia organizowane przez Wydawnictwo Nowa Era październik – grudzień 2019r.,

  • przystąpiono do międzyszkolnej sieci współpracy wrzesień 2019r.,

  • zorganizowano 3 spotkania w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli – październik, grudzień 2019r. oraz kwiecień 2020r.,

  • kontynuowano współpracę w ramach międzynarodowej sieci współpracy szkół e-Twinning,

  • przeprowadzono szkolenia nauczycieli z zakresu stosowania TIK w nauczaniu (jedno zewnętrzne i jedno wewnętrzne) oraz szkolenia indywidualne nauczycieli,

  • odbyły się 4 lekcje otwarte w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli,

Podsumowując, stosowanie TIK w bieżącym roku szkolnym miało znaczący wpływ zarówno na proces nauczania jak i uczenia się uczniów. W ankiecie podsumowującej projekt nauczyciele wskazali następujące zalety realizowanego projektu:

  • większe zaangażowanie nauczyciela w planowanie zajęć z uczniami z wykorzystaniem narzędzi TIK,

  • mnogość i różnorodność programów, możliwości form pracy zmuszają do twórczych poszukiwań, otwierają nowe horyzonty, dostarczają wiedzy, która udoskonala warsztat pracy nauczyciela,

  • realizacja zajęć lekcyjnych z większą ilością metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację procesu nauczania,

  • wzbogacanie atrakcyjności przekazu tradycyjnego o filmy, prezentacje, zdjęcia, nagrania, piosenki, wirtualne wycieczki, stosowanie map myśli itp., co powoduje, że uczniowie chętniej i aktywniej biorą w nich udział,

  • łatwiejszy, czytelniejszy, bardziej obrazowy i przystępny sposób przedstawiania zagadnień dotyczących lekcji,

  • wykorzystanie zasobów multimedialnych podręczników i licznych portali edukacyjnych,

  • korzystanie z ćwiczeń interaktywnych, ciekawszych i bardziej atrakcyjnych dla obecnego pokolenia uczniów,

  • udoskonalenie umiejętności obsługi komputera i programów komputerowych przez nauczycieli i uczniów,

  • stosowanie TIK rozwinęło kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli zarówno za pomocą komputerów jak i telefonów,

  • wymaga ciągłego doskonalenia ze strony nauczyciela,

  • odciąża nauczyciela od nadmiernego mówienia i koncentruje uwagę uczniów,

  • w klasach młodszych uczniowie potrzebują kontaktu z konkretem lub, przynajmniej, z jego modelem, dlatego wszelkie wizualizacje, możliwość manipulowania i działania jest nie do przecenienia,

  • większa mobilizacja do opanowania i korzystania z coraz to nowszych programów komputerowych,

  • nastąpiła współpraca nauczycieli w zakresie doskonalenia warsztatu pracy, nauczyciele mogli integrować treści interdyscyplinarne,

  • możliwość szybkiego porozumiewania się między nauczycielami oraz uczniami, pozyskiwanie materiałów, tworzenie i udostępnianie swoich dokumentów, szybsza wymiana doświadczeń,

  • w szybszym tempie kształtowały się kompetencje społeczne i twórcze uczniów i nauczycieli, w tym umiejętność pracy w grupie czy większym zespole,

  • sprzyjał rozwojowi postaw kreatywności, przedsiębiorczości, a także wspierał innowacyjne metody pracy,

  • dzięki TIK wzrosła możliwość uzyskania szybkiej informacji zwrotnej od ucznia,

  • rozwijanie u uczniów korzystania z różnych źródeł informacji oraz krytycznej oceny treści informacji oferowanych przez Internet,

  • wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci,

  • lekcje stały się bardziej atrakcyjne poprzez stosowanie tablic interaktywnych, do których uczniowie mogą sięgać w domu podczas zdalnej edukacji,

  • ułatwienia podczas pracy zdalnej z uczniami.

Reasumując - udział szkoły w projekcie „Aktywna tablica” przyniósł wiele pozytywów zarówno nauczycielom jak i uczniom.

Data dodania: 2020-11-25 13:19:55
Data edycji: 2020-11-25 19:20:18
Ilość wyświetleń: 1858

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej