Klasa 7a już czwarty miesiąc realizuje innowację „Kariera bez barier. Tranzycja na rynek pracy”. Po początkowych lekcjach, które wzbudzały wiele emocji, szczególnie ze względu na niecodzienną organizację miejsca pracy (uczniowie losują skład 4- osobowych grup, w których pracują w danym tygodniu), zajęcia te zaczęły się stabilizować i nabierać kolorytu. Coraz częściej można zaobserwować, że uczniowie, pracując z osobami, z którymi na co dzień nie mają zbyt wiele wspólnych tematów, teraz odnajdują ten sam język, szczególnie gdy trzeba stawić czoła konkretnemu zadaniu. Wiadomo od dawna, że praca zespołowa przynosi szybsze i bardziej znaczące efekty, dlatego warto doskonalić tę właśnie umiejętność. Nasi uczniowie coraz chętniej dzielą się swoimi kompetencjami i pomagają sobie wzajemnie. Przy tym sami doskonalą swoje umiejętności, pogłębiając wiedzę i zdobywając nowe umiejętności. Aby jednak uczniowie naprawdę zrozumieli i utrwalili materiał, nie mogą po prostu uczyć się go na pamięć. Należy zadbać o to, by wykonali wiele czynności, dzięki którym w sposób pogłębiony przetworzą zagadnienie. Powinni analizować, porównywać, przewidywać, tworzyć pytania, formułować tezy i hipotezy, uogólniać, wizualizować i tworzyć przedstawienia graficzne, przyjmować różnorodne perspektywy. Nie jest to łatwe, ale daje o wiele trwalsze efekty, które zostają w pamięci na dłużej. Taki sposób uczenia się to głębokie uczenie się. W ostatnich dniach uczniowie z klasy 7a w taki właśnie sposób weszli do świata lektury „Mały Książę”. Dzięki notatkom Birkenbihl tworzyli pojęcia oraz ich obrazy poprzez nawiązania do lektury, zachowując przy tym główny kierunek, czyli poznawanie nowych pojęć. Na początku było to bardzo trudne, ale z każdą lekcją grupy coraz lepiej radziły sobie, łącząc znaczenie pojęć z poszczególnymi literami hasła, a do tego łącząc je z tą ponadczasową książką. Lekcje te były nie tylko wytężoną pracą, ale też świetną zabawą z dużą porcją kreatywności.
Monika Grygorcewicz
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12