Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

22 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI

22 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Jest to czas, w którym powinniśmy zastanowić się nad swoim stylem życia i jego wpływem na  planetę, która jest naszym wspólnym domem.

 

Już od tygodnia poprzedzającego Dzień Ziemi przy ul. Bielskiej 5 można było oglądać wystawę informującą, jakie gatunki zwierząt w Polsce znajdują się na wyginięciu i co możemy zrobić, by je przed tym uchronić. Uczniowie klasy 7c oraz 6a zwrócili z kolei uwagę na zagrożenie, jakie niesie dla ludzi i planety zatrważająca ilość plastiku otaczającego nas z każdej strony. W tym celu wspólnie stworzyli „Ekomiasteczko informacyjne”, oklejając szkolne ogrodzenie plakatami o  szkodliwym wpływie plastiku na nasze życie. Wielką radością napawa fakt, że przed plakatami zatrzymywali się i czytali ciekawostki ekologiczne także mali i dorośli bolesławianie, którzy znaleźli się w okolicy Czwórki. Wystawa będzie edukować przechodniów do końca kwietnia.

 

Podczas obchodów  Światowego Dnia Ziemi klasy 4-8 licznie odwiedziły Szkolny Rezerwat Przyrody, zwany dzikim ogrodem, gdzie uczniowie obserwowali budzącą się do życia przyrodę. Nazywali gatunki roślin, jakie tam zasadzono w zeszłym roku oraz ich przydatność dla dzikich pszczół, które zamieszkują w szkolnym rezerwacie. Nauczyciele opowiadali im o wielkiej pożyteczności pszczół murarek, prezentując przy tym budowę ula stojącego w ogrodzie. Klasa 5a, omawiając lekturę „Tajemniczy ogród”, przeniosła świat przedstawiony utworu bezpośrednio do świata realnego. W kaloszach i w rękawicach ogrodniczych, niczym Mary Lenox i Colin Craven, uczniowie doświadczyli oczyszczającego wpływu pracy w ziemi na swoje nastawienie do życia i otaczającego świata.

 

Wszyscy w Czwórce żyli w tym dniu sprawami przyrody i z pewnością podjęte działania wywarły pozytywny wpływ na świadomość ekologiczną uczniów. To ważne, gdyż świadomy człowiek to człowiek wrażliwy i rozumiejący swoją zależność od zwierząt i roślin. Jak powiedział przed tysiącami lat Arystoteles: „Nadszedł czas, aby zrozumieć, że przyroda bez człowieka będzie istniała, ale człowiek bez przyrody nie.”

 

Dziesięć zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce:

 

  1. Żubr (8000 osobników w Polsce)
  2. Żółw błotny (100 osobników w Polsce)
  3. Wąż Eskulapa (80 - 200 osobników w Polsce)
  4. Puchacz (300 par lęgowych w Polsce)
  5. Morświn (450 osobników w Bałtyku)
  6. Ryś (200 osobników w Polsce)
  7. Foka szara (20,5 tys. osobników w Bałtyku)
  8. Rybołów (26 par lęgowych w Polsce)
  9. Kraska (70 par lęgowych w Polsce)
  10. Niedźwiedź brunatny (110 osobników w Polsce)

 

 

 

W ciągu ostatnich 50 lat populacja dzikich zwierząt w Polsce

zmniejszyła się o 68% !

Tylko wspólnie możemy odwrócić ten proces,

chroniąc ginącą przyrodę wokół nas!

 

 

Co robić, żeby uratować zwierzęta ?

 

  • Czytaj wiarygodne źródła, edukuj się, przyswajaj wiedzę.
  • Angażuj się w ruchy społeczne i wymagaj od firm i polityków decyzji, które mają realny wpływ na naszą planetę.
  • Wybieraj produkty marek, które nie testują swoich produktów na zwierzętach!
  • Przede wszystkim- zacznij od siebie! Samo ograniczenie spożycia mięsa, bardziej odpowiedzialne podejście do kupna nowych ubrań czy podróżowania ma wielki wpływ na przyszłość naszej planety.

 

 

Wciąż mamy szansę, by ocalić zagrożone gatunki

I powstrzymać dalsze zmiany destrukcyjne dla Ziemi!

 

Monika Grygorcewicz

Data dodania: 2024-04-22 08:38:12
Data edycji: 2024-04-22 08:43:55
Ilość wyświetleń: 142

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej