Nasza szkoła wzięła udział w międzynarodowej akcji GLOBAL EDUCATION WEEK - włączając się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. 25. edycja była realizowana się pod hasłem "DziałajMY dla PlaneTY". Wydarzenie odbywa się od 1999 roku z inicjatywy Centrum Północ-Południe przy Radzie Europy. Udział w TEG to możliwość włączenia się młodych ludzi do globalnej akcji i wspólnego zmieniania świata na lepszy! To święto wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań, a także możliwość budowania wspólnoty i pokazania swojego zaangażowania w sprawy nam najbliższe.
Wspólnie zastanawialiśmy się jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania, np. w szkole, przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju. Wzięliśmy pod lupę takie zagadnienia jak zmiana klimatu, migracje, nasze kontakty z naturą, czy dbanie o różnorodność biologiczną, a do tego ćwiczyliśmy krytyczne myślenie. Tydzień Edukacji Globalnej to międzynarodowa kampania, której celem jest promowanie zaangażowania obywatelskiego na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Jak mówić o konfliktach? Jak radzić sobie z nimi, żeby działać, a jednocześnie zachować wewnętrzny (s)pokój? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas tegorocznego festiwalu. Jego celem jest podjęcie tematów planety i pokoju oraz włączenie młodzieży do aktywności odpowiadających na globalne wyzwania.
Dlaczego EDUKACJA GLOBALNA jest dziś szczególnie ważna?
Ze współczesnymi wyzwaniami globalnymi – zmianą klimatu, migracjami, nierównościami, zanikiem bioróżnorodności, łamaniem praw człowieka – nikt nie jest w stanie uporać się w pojedynkę. Jesteśmy od siebie nawzajem zależni i wydarzenia w innych części światach – dotykają także nas.
Edukacja globalna to część edukacji obywatelskiej, która pomaga młodym ludziom zrozumieć otaczający ich świat. Jej głównym celem jest kształtowanie umiejętności kluczowych, takich jak: krytyczne myślenie, prowadzenie dialogu, zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi, ale też postaw otwartości, solidarności i odpowiedzialności za innych ludzi i naszą planetę.
Dziękuję za aktywny i pełny zaangażowania udział w Tygodniu Edukacji Globalnej uczennicom kl. 8b:
Martynie Rzeźwickiej, Ewie Kłębczyk, Paulinie Skrobot i Hani Łukasiewicz, które reprezentowały naszą szkołę jako zespół: AMBITNE I KREATYWNE.
Beata Orczyk, szkolny koordynator projektu
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12