Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

CZYTANIE DLA POKOJU

 CZYTANIE DLA POKOJU

Czym jest pokój -dla mnie, dla Ciebie?

Pokój to coś więcej niż brak konfliktów, więcej niż poprawne stosunki pomiędzy sąsiadami. To także więcej niż brak konfliktu zbrojnego i przemocy.

Uważam, że jego definicja jest znacznie głębsza i bardziej rozbudowana. Z pewnością każdy z nas mógłby powiedzieć własną definicję.

Czyż pokojem nie jest stworzenie sensownego i bezpiecznego świata, w którym mogą dorastać szczęśliwe i uśmiechnięte dzieci? Czy nie jest to świat gwarantujący spokój i stabilizację starszym ludziom? Czy nie jest to sytuacja, w której ludzie mogą bezpiecznie pójść do pracy i uczciwie zarabiać na własne utrzymanie? Czy nie jest to bezpieczny świat, w którym kobiety mogą rodzic dzieci bez strachu o ich przyszłość?

Edukacja w pokoju i na rzecz pokoju zaczyna się w środowisku rodzinnym i obejmuje także szkołę. Dzieci i młodzież mogą uczyć się przezwyciężać konflikty emocjonalne i społeczne. W ten sposób można ustanowić bardzo cenną zaporę przeciwko momentom ryzyka i przemocy, którymi mogą być np. cyberprzemoc i zastraszanie. Człowiek powinien umieć żyć spokojnie i rozwiązywać konflikty bez używania jakiejkolwiek przemocy - czy to słownej, czy fizycznej.

Pragnę przypomnieć, że rozpoczął się październik, a to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku niestety przewodzi mu trudne hasło: “Czytanie dla pokoju”. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (International Association of School Libriarianship –IASL) jako hasło Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych wybrało właśnie to wyżej wspomniane -„Reading for Global Peace and Harmony”, które w Polsce przetłumaczono jako „Czytanie dla pokoju”.

Celem akcji jest:

* Przybliżenie literatury pokazującej grozę i tragizm wojny,

* Pokazanie roli literatury w kształtowaniu postawy tolerancji, doceniania wagi konfliktów,

* Możliwość wykorzystania literatury do kształtowania empatii dla ofiar.

Warto tu wspomnieć o literaturze nawiązującej do tematu. Można więc zaproponować lekturę książki „Szary” Moniki Błądek nagrodzonej w IV Konkursie Literackim im. A. Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży. „Mali Patrioci’’ Michała Rusinka to pozycja, która w zrozumiałym i prostym języku mówi do najmłodszych o istotnych kwestiach. Książka „Wróg” Davide Cali, rekomendowana przez Amnesty International, tłumaczy bezsens wojny. Ważnymi książkami przeciwko przemocy będą też: Która to Malala? Renaty Piątkowskiej, Iqbal Francesca d’Adamo, a dla starszych uczniów –Siedem dni Eve Ainsworth, Chłopiec z latawcem –Khaleda Hosseiniego.

Kolejna pozycja to „Wszystkie moje mamy” Renaty Piątkowskiej – to opowieść o Szymonie Baumanie – jednym z 2500 żydowskich dzieci uratowanych przez Irenę Sendler. Wzruszająca opowieść - warta uwagi. „Zaklęcie na „w’’ – to książka Michała Rusinka, która opowiada o życiu małego chłopca Włodka podczas okupacji niemieckiej, „Bezsenność Jutki” Doroty Combrzyńskiej - Nogali jest kolejną książką o żydowskim getcie w Łodzi i codziennym życiu w nim. „Arka Czasu” Marcina Szczygielskiego nagrodzona w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren, Konkursie Literackim im. Haliny Skrobiszewskiej, Konkursie Literackim Polskiej Sekcji IBBY oraz austriackim konkursie Jury der Jungen Leser - to także pozycja poruszająca temat życia w wojennej Warszawie: głód, walkę o przeżycie, niesamowitą odwagę Żydów i Polaków (ale nie wszystkich), chęć pomocy i ratowania życia innym.

Literatura daje nam tak wiele. Warto skorzystać z tego dobrodziejstwa i otworzyć oczy i serce na tak istotny temat - jak pokój na świecie.

Pamiętajmy, że słowa mają wielką moc! Mogą nieść otuchę, ukojenie i siłę.

 

Tekst: Maja Czarna –kl. 8c.

Data dodania: 2022-10-10 17:00:04
Data edycji: 2022-10-10 17:05:49
Ilość wyświetleń: 1918

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej