Czym jest pokój -dla mnie, dla Ciebie?
Pokój to coś więcej niż brak konfliktów, więcej niż poprawne stosunki pomiędzy sąsiadami. To także więcej niż brak konfliktu zbrojnego i przemocy.
Uważam, że jego definicja jest znacznie głębsza i bardziej rozbudowana. Z pewnością każdy z nas mógłby powiedzieć własną definicję.
Czyż pokojem nie jest stworzenie sensownego i bezpiecznego świata, w którym mogą dorastać szczęśliwe i uśmiechnięte dzieci? Czy nie jest to świat gwarantujący spokój i stabilizację starszym ludziom? Czy nie jest to sytuacja, w której ludzie mogą bezpiecznie pójść do pracy i uczciwie zarabiać na własne utrzymanie? Czy nie jest to bezpieczny świat, w którym kobiety mogą rodzic dzieci bez strachu o ich przyszłość?
Edukacja w pokoju i na rzecz pokoju zaczyna się w środowisku rodzinnym i obejmuje także szkołę. Dzieci i młodzież mogą uczyć się przezwyciężać konflikty emocjonalne i społeczne. W ten sposób można ustanowić bardzo cenną zaporę przeciwko momentom ryzyka i przemocy, którymi mogą być np. cyberprzemoc i zastraszanie. Człowiek powinien umieć żyć spokojnie i rozwiązywać konflikty bez używania jakiejkolwiek przemocy - czy to słownej, czy fizycznej.
Pragnę przypomnieć, że rozpoczął się październik, a to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku niestety przewodzi mu trudne hasło: “Czytanie dla pokoju”. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (International Association of School Libriarianship –IASL) jako hasło Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych wybrało właśnie to wyżej wspomniane -„Reading for Global Peace and Harmony”, które w Polsce przetłumaczono jako „Czytanie dla pokoju”.
Celem akcji jest:
* Przybliżenie literatury pokazującej grozę i tragizm wojny,
* Pokazanie roli literatury w kształtowaniu postawy tolerancji, doceniania wagi konfliktów,
* Możliwość wykorzystania literatury do kształtowania empatii dla ofiar.
Warto tu wspomnieć o literaturze nawiązującej do tematu. Można więc zaproponować lekturę książki „Szary” Moniki Błądek nagrodzonej w IV Konkursie Literackim im. A. Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży. „Mali Patrioci’’ Michała Rusinka to pozycja, która w zrozumiałym i prostym języku mówi do najmłodszych o istotnych kwestiach. Książka „Wróg” Davide Cali, rekomendowana przez Amnesty International, tłumaczy bezsens wojny. Ważnymi książkami przeciwko przemocy będą też: Która to Malala? Renaty Piątkowskiej, Iqbal Francesca d’Adamo, a dla starszych uczniów –Siedem dni Eve Ainsworth, Chłopiec z latawcem –Khaleda Hosseiniego.
Kolejna pozycja to „Wszystkie moje mamy” Renaty Piątkowskiej – to opowieść o Szymonie Baumanie – jednym z 2500 żydowskich dzieci uratowanych przez Irenę Sendler. Wzruszająca opowieść - warta uwagi. „Zaklęcie na „w’’ – to książka Michała Rusinka, która opowiada o życiu małego chłopca Włodka podczas okupacji niemieckiej, „Bezsenność Jutki” Doroty Combrzyńskiej - Nogali jest kolejną książką o żydowskim getcie w Łodzi i codziennym życiu w nim. „Arka Czasu” Marcina Szczygielskiego nagrodzona w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren, Konkursie Literackim im. Haliny Skrobiszewskiej, Konkursie Literackim Polskiej Sekcji IBBY oraz austriackim konkursie Jury der Jungen Leser - to także pozycja poruszająca temat życia w wojennej Warszawie: głód, walkę o przeżycie, niesamowitą odwagę Żydów i Polaków (ale nie wszystkich), chęć pomocy i ratowania życia innym.
Literatura daje nam tak wiele. Warto skorzystać z tego dobrodziejstwa i otworzyć oczy i serce na tak istotny temat - jak pokój na świecie.
Pamiętajmy, że słowa mają wielką moc! Mogą nieść otuchę, ukojenie i siłę.
Tekst: Maja Czarna –kl. 8c.
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12