14 czerwca 2024, klasy: 7a, 7b oraz kl. 8a uczestniczyły w spotkaniu z Panią Joanną Jendrośką reprezentującą Fundację Roberta Schumana z siedzibą w Warszawie.
Fundacja Schumana działa na rzecz silnej obecności polski w Unii Europejskiej, jest organizacją obywatelską, niepowiązaną z żadnym ugrupowaniem politycznym. Ze swoją misją dociera do obywateli w całej Unii Europejskiej. Szczególny nacisk dotyczy współpracy z mieszkańcami mniejszych ośrodków, niezaangażowanych na co dzień w sprawy społeczno-polityczne. Fundacja Schumana promuje kulturę dialogu Tadeusza Mazowieckiego, jednego z założycieli Fundacji oraz Roberta Schumana – jej Patrona:
„Szanujemy wszystkich ludzi, niezależnie od ich pochodzenia, statusu materialnego, poglądów i sytuacji życiowej. Jesteśmy otwarci na rozmowę i dialog ze wszystkimi, którzy szanują podstawowe zasady kultury dyskusji i uczciwości we wzajemnych relacjach".
Tematyka naszych warsztatów z edukatorką z Fundacji Schumana dotyczyła spotkania z Parlamentem Europejskim „Europa, Unia Europejska i My”.
W związku z przeprowadzonymi wyborami do Parlamentu Europejskiego spotkanie było próbą rozpoczęcia z młodymi ludźmi rozmowy o tym, czym jest Unia Europejska, na jakich założeniach i wartościach została zbudowana, jakie jest jej znaczenie w świecie i w jaki sposób wspiera obywateli i obywatelki krajów, które ją tworzą. Przedstawiony został Parlament Europejski jako instytucja reprezentująca obywateli Unii, a także obszary polityki, jakimi się zajmuje. Przy okazji w ramach spotkania zostały poruszone wątki Unii Europejskiej jako nie tylko sojuszu o charakterze ekonomicznym czy politycznym, ale raczej wspólnoty wartości cywilizacyjnych, których podstawą jest pokojowe współistnienie i akceptacja dla różnorodności. Ważnym elementem spotkania było także przedstawienie głównych obszarów pracy PE realizowanych na rzecz obywatelek i obywateli Unii.
Uczniowie pracowali interaktywnie w obszarze „Przyzwyczajeni do patrzenia na mapę świata z „europejskiej” perspektywy, często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak mała jest Europa czy nasz kraj”. Warto podkreślić, że w tym coraz bardziej złożonym, niestabilnym i wzajemnie połączonym świecie Unia Europejska stawia czoła globalnym wyzwaniom, z którymi samodzielnie nie poradziłby sobie żaden kraj UE. Właśnie dlatego zjednoczenie państw europejskich w Unię zwiększa ich szanse polityczne, ekonomiczne, a także militarne, co pokazuje sytuacja wojny w Ukrainie. To dzięki zjednoczeniu sił byliśmy w stanie wspólnie wesprzeć Ukrainę w jej działaniach.
Kolejna kwestia dotyczyła obszarów działania Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego „Niektóre kraje europejskie zdecydowały się na dobrowolną współpracę w Unii Europejskiej. Ale czym konkretnie zajmuje się Unia i na jakich wartościach jest oparta?”
Uczniowie pracowali w małych grupach. Każda grupa otrzymała zestaw ikon i nazwy obszarów oraz przykłady działań w każdym z nich. Ich zadaniem było nazwać konkretne obszary ( np. 70 lat pokoju, lepsza edukacja i program Erasmus+, ochrona praw człowieka czy dbałość o środowisko) oraz dopasować do nich nazwy i przykłady, a także dokonać wyboru jednego lub dwóch najważniejszych ich zdaniem obszarów.
Na koniec spotkania uczniowie wzięli udział w quizie podsumowującym tematykę spotkania „Jak dobrze znasz Parlament Europejski?”
Największą liczbę punktów uzyskali i otrzymali nagrody rzeczowe:
PAULINA SKROBOT, PAWEŁ CHOŁOST i KONRAD LUDZIAK z kl. 7b oraz EMILIA SZEWC, HUBERT KEDZIERSKI i DIMA BLIKHAR z kl. 8a.
Bardzo dziękuję Pani Joannie Jendrośce za możliwość naszego, jakże ciekawego i inspirującego, spotkania w naszej szkole, dziękuję wszystkim uczennicom i uczniom za aktywność i zaangażowanie w czasie spotkania z Parlamentem Europejskim „Europa, Unia Europejska i My".
Beata Orczyk, szkolny koordynator spotkania z Parlamentem Europejskim
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12