Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

MISTRZOWIE ENERGII – PROJEKT EDUKACYJNY „WALCZYMY ZE SMOG/KIEM”

MISTRZOWIE ENERGII – PROJEKT EDUKACYJNY „WALCZYMY ZE SMOG/KIEM”

Nasza szkoła wzięła udział w konkursie „Mistrz Energii” zorganizowanym przez Naukową
i Akademicką Sieć Komputerową - Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE). Projekt edukacyjny „Walczymy ze smog/kiem” zrealizowany został uczniów z klasy 8e: Huberta Ciszewskiego, Juliana Greszczyszyna, Eryka Sługockiego i Pascala Walskiego, a obejmował trzy działania:

  • Prelekcje w klasach I-III i IV-VIII o źródłach i skutkach zanieczyszczenia powietrza.
  • Wykonanie prac plastycznych przez kl. I-III na podstawie wcześniejszych wykładów: źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, źródła energii odnawialnej.
  • Ankiety dla klas IV-VIII "Energia dla Planety" i "Cyfrowe nawyki".

 

Planeta Ziemia jest miejscem naszego życia. Dlatego powinniśmy dbać o nią, a przede wszystkim o powietrze, którym oddychamy. Przekształcamy krajobraz oraz konsumujemy zasoby naturalne w tempie uniemożliwiającym ich naturalne odtworzenie. Ochroną środowiska na dużą skalę zajmują się specjalne organizacje. Jako zwykli mieszkańcy również mamy wpływ na klimat naszej planety.

 

Higiena cyfrowa to taka postawa, której celem jest ograniczenie negatywnego wpływu nowych technologii na nasze życie. Zachowując higienę cyfrową, nie musimy rezygnować z Internetu ani robić wielodniowych detoksów od komputera czy smartfona. Ważne jednak, abyśmy starali się odpowiedzialnie, świadomie i kreatywnie korzystać z czasu spędzanego w sieci i jej zasobów, robiąc przerwy od urządzeń cyfrowych. To z kolei przyczyni się do oszczędzania energii elektrycznej.

Wszystkie działania wykonane w ramach projektu edukacyjnego "Walczymy ze smog/kiem" miały na celu uświadomić uczniom, że oprócz naturalnych źródeł zanieczyszczeń powietrza, istnieją również te, które wytwarza człowiek. Źródła zanieczyszczeń atmosfery pociągają za sobą skutki, czasami nieodwracalne, jak np. dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany, smog.

 

Nadrzędnym celem działań było podkreślenie wpływu naszych działań na polepszenie klimatu, jak np. oszczędzanie energii, stosowanie odnawialnych źródeł energii a także wdrażanie zdrowych nawyków cyfrowych. Nasza szkoła posiada zewnętrzny miernik zanieczyszczenia powietrza, mierzący poziom pyłów PM2,5  i PM10 (przy wejściu do szkoły) Gdy stan powietrza jest dobry, wówczas duża dioda świeci na zielono, przy średnim zanieczyszczeniu pyłami kolor jest żółty, natomiast kolor czerwony sygnalizuje zły stan powietrza.

 

Filmową relację z projektu można obejrzeć tutaj i na szkolnym kanale YouTube.

 

Pod artykułem zamieszczone zostały prace uczniów kl. I-III przedstawiające źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza oraz źródła energii odnawialnej. Prezentacja na ten sam temat dostępna jest poniżej artykułu, jako plik pdf.

 

Dziękujemy wychowawcom klas I-III a szczególnie Paniom: Katarzynie Matoryn, Monice Łyczek i Teresie Pawlik za wykonanie wraz z dziećmi praz plastycznych do Projektu.

 

Dziękujemy również nauczycielom klas IV-VIII za możliwość przeprowadzenia w klasach prelekcji w ramach Projektu oraz pomoc w rozpowszechnieniu ankiet on-line.

 

Opiekunowie Projektu: Jolanta Rzeźwicka, Przemysław Kania, Dorota Kasprzyk.

 

Inf. Dorota Kasprzyk

Data dodania: 2023-02-02 13:04:18
Data edycji: 2023-02-03 08:38:27
Ilość wyświetleń: 365

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej