Projekt „Zaprzyjaźnić się z językiem”
Niektórzy sądzą, że język się psuje. Dawniej był bogatszy, lepszy, niż jest obecnie. Inni –przeciwnie – uważają, że się rozwija. Dawniej był uboższy, gorszy niż teraz. Zarówno pierwsze, jak i drugie stanowisko to wyraz oceny, nie zaś analizy faktów językowych. Ponieważ społeczeństwo nieustannie się zmienia, zmienia się i język, dostosowując się do potrzeb swoich użytkowników. Chcemy nazywać to, co nowe – tworzymy więc nowe nazwy (np. dresiarz, liczarka), zapożyczamy je z innych języków (np. hipermarket, lobby) lub istniejącym słowom nadajemy nowe znaczenia (np. myszka, wirus). Chcemy odświeżać sposób mówienia o zjawiskach, które już wcześniej zostały nazwane – tworzymy więc słowa, które mają jakąś barwę emocjonalną (np. ściema, zadyma) lub istniejącym nadajemy nowe znaczenia (np. zakręcony, kwasić).
To, że język się zmienia, zauważają w zasadzie wszyscy. Nie wszyscy jednak mają taki sam stosunek do tych zmian.
J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Mosiołek-Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji
Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego uczniom klas IV – VIII proponujemy udział w Projekcie edukacyjnym „Zaprzyjaźnić się z językiem”. Celem projektu jest uwrażliwienie uczniów naszej szkoły na piękno ojczystego języka.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego obchodzony jest 21 lutego, począwszy od roku 2000. Proklamowany został na 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 1999 r. z inicjatywy Bangladeszu. Główną ideą Dnia jest upowszechnianie wiedzy na temat bogactwa różnorodności językowej świata i jej znaczenia dla ochrony różnorodności kulturowej, a także dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw i całej Planety.
https://www.unesco.pl/article/1/21-lutego-miedzynarodowy-dzien-jezyka-ojczystego/
Koordynatorki projektu „Zaprzyjaźnić się z językiem”
Jolanta Rzeźwicka i Barbara Zarzycka
Szczegółowe informacje o projekcie w załączniku poniżej.
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12