Najważniejszą osobą w pracy psychologa szkolnego jest uczeń, a najważniejszą wartością, jest jego szeroko pojmowany dobrostan.
To właśnie uczeń jest podmiotem wszystkich podejmowanych przez psychologa szkolnego działań. Mając na uwadze najlepiej pojęte dobro ucznia, każde podjęte przez psychologa działanie cechuje dyskrecja, wyważenie i wysoka etyka.
Należy także podkreślić, iż "tajemnicą zawodową objęte są informacje uzyskane przez psychologa w związku z wykonywaniem przez niego czynności zawodowych. O ile to możliwe, tajemnicą zawodową objęty jest także sam fakt uczestniczenia w działaniach." (Kodeks Etyki Zawodowej PTP). Oznacza to, że jeśli nie jest zagrożone zdrowie i życie podopiecznego – wszystkie pozyskane przez psychologa informacje są poufne.
Rola i zadania psychologa szkolnego:
Praca psychologa w szkole podstawowej charakteryzuje się wysoką dynamiką i olbrzymią różnorodnością. Taka specyfika wymaga od specjalisty szerokiej wiedzy z różnorodnych dziedzin oraz szerokiego spektrum umiejętności praktycznych, w tym podejmowania trafnych działań pod presją.
Podejmowane przez psychologa czynności mają wielowymiarowy charakter:
Z kim kontaktuje się psycholog szkolny:
W swojej pracy psycholog szkolny nawiązuje relacje z wieloma osobami:
Jeśli zachodzi konieczność, psycholog nawiązuje także kontakt ze specjalistami z różnych dziedzin, takimi, jak terapeuci i psychoterapeuci, lekarze różnych specjalizacji, pracownicy MOPS / GOPS, pracownicy Sądu etc.
Należy jednakże podkreślić, iż pozyskiwanie informacji nie jest tożsame z ich udzielaniem.
Podstawa prawna pracy psychologa szkolnego:
Ponadto, aby zagwarantować najwyższe standardy pracy z tak wrażliwymi aspektem jak ludzka psychika, pracę psychologa reguluje dodatkowo nowy Kodeks Etyczny Psychologa zatwierdzony przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
godziny pracy psychologa w galerii
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 12